Heemkring Westerring

Omvat Eine, Heurne en Mullem

Fotoalbum

De Ohiobrug

De Ohiobrug - De Geschiedenis

 DE OORSPRONKELIJKE OHIOBRUG van 26 september 1929 tot 19 mei 1940.

  • 1881 : De eerste oeververbinding Eine-Nederename.
    De aanleg van een ijzeren brug kwam tot stand door toedoen van nijvenaar Achille Vanderstraeten, toenmalig Oost-Vlaams provincieraadslid en burgemeester van Eine.
  • 1914 : De brug werd bij het begin van de eerste wereldoorlog in 1914 door het Belgische leger opgeblazen om de opmars van de Duitse troepen zo lang mogelijk te stuiten.
    Een houten noodbrug werd gebouwd door de Duitsers en in Okt 1918 ook door hen vernietigd om de laatste aanvallen der Gealiieerden af te slaan.
    Tijdens dit gevecht aan deSchelde vielen zeer veel oorlagsslachtoffers waaronder ook veel doden bij de 37ste Amerikaanse A.E.F. divisie. Deze soldaten waren vooral afkomsting uit de staat Ohio.
  • 1928-1929 : Als herinnering aan de roemrijke krijgsverrichtingen van het Amerikaanse leger (vooral de 37ste U.S.A. Divisie - A.E.F.) schonk de Amerikaanse Staat Ohio (soms de kastanjestaat genoemd), gelegen aan de Ohio Rivier en het Eriemeer met als bijzonderste steden Columbus (hoofdstad), Cleveland, Cincinnati, Toledo en Akron, een prachtige monumentale brug.
    Gezien de meeste soldaten van deze Divisie afkomstig waren uit deze staat, wilden zij hiermede hun dankbaarheid betuigen aan hun talrijke gevallen zonen.
    Ohiobrug aanzichtkaart
    De bouw ervan startte in september 1928, onder leiding van de architecten Walker en Weeks uit Cleveland, Ohio, U.S.A., en Laholle en Levard uit Paris, France.
    De brug werd ingehuldigd op donderdag 26 september 1929 zonder bizons, die werden pas in 1930 geplaatst. ( tip : in 2014 is het dus 85 jaar geleden)
    Het was een prachtig monument in spanbeton, iets wat voor die tijd een uitzonderlijke constructie was, met een draagwijdte van 37 meter en 84 meter lang.

    Langs beide zijden staat de tekst "In memory of the crossing of the Scheldt by the 37th Division A.E.F" dwars over de lengte van de brug. Op elk der vier bruggenhoofden staat één bizon, symbool van moed en kracht. 48 sterren sieren de voetstukken enverwijzen naar het aantal staten in de U.S.A (sinds 1950 zijn dit er nu 50). Ook was er op elke pijler een gestileerde aren afgebeeld zijnde het symbool van de Verenigde Staten. Ook waaren er op elk bruggenhoofd lijnen die, samen met de reeds vermelde sterren, naar de "Stars and Stripes" van de Amerikaanse vlag verwijzen.

    De Ohiobrug was voor die tijd een uitzonderlijke constructie in spanbeton : 84m lang en 37m draagwijdte. De bizons waren van porfier en zijn van de hand van de Parijse architect en beeldhouwer Paul Moreau-Vauthier.
    Zo is meteen ook de link gelegd tussen de Demarcatiepalen en de Ohiobrug.
    (Demarcatiepalen zijn granieten gedenkstenen, Bornes du Front, Demarcation Stones, geplaatst van aan de Noordzee tot aan de Zwitserse grens, lees hierover meer... )
  • 1940 : Bij het begin van WOII werd op 11 mei 1940 vernietigd door de Engelsen. In oktober 1940 laten de Duitsers een nieuwe houten noodbrug aangelegd.
  • 1944 : De noodbrug werd minimaal beschadigd door de Engelsen. Deze wordt na de bevrijding snel hersteld.
  • 1952 : Heropbouw van de 2de ohiobrug
  • 1954 : De 2de ohiobrug is heropgebouwd en terug in gebruik genomen op 9-11-1954.
    Bouwheer was net als de eerste Ohiobrug NV Cerfontaine Gebr. uit Brussel  
    Paul Moreau-Vauthier verongelukte in 1936, dus moest men op zoek naar iemand anders voor de nieuwe bizons voor de brug van 1954 ...
    Jos de Decker kapte de bizons die nu nog steeds op de brug staan.
    Ook de andere versieringen werdne opnieuw aangebracht.
  • 1982 : Maar zelfs zonder oorlog moest deze monumentale en geklasseerde Ohiobrug plaats ruimen,
    ditmaal voor het kalibreren van de schelde. Dit was nodig om de Schelde bevaarbaar te maken voor boten tot 3000 ton.
    Op 25 juni 1982 was deze nieuwe brug voltooid.
    Het werd een moderne constructie, zonder de prachige versieringen van vroeger. Wel werden de 4 bizons teruggeplaatst, Deze staan nu verder van elkaar (250m) zodat hun eenheid verbroken werd. Waarschijnlijk is het om reden dat de bizons elkaar niet meer kunnen zien dat ze nu ook met hun achterste naar elkaar gedraaid staan.
  • 2005 : In samenverweking met Dhr Frank Boelens en Radio 2 hebben wij een maquette kunnen reconstrueren die heden ten dage te bezichtigen is in 't Heem.
    Maquette gebouwd door : Frank Boelens (Wijnegem),
    Ontwerp van de bizon : Mascha-Marelle de Vries (Antwerpen) (bezoek haar website)

Ohiobrug Frank Boelens Schokkaert Johan Ohiobridge OhioBrug Detail

  • 2007 : Op 25 juni werd op initiatief van Schokkaert J werd een gedenkplaat geplaatst op het Rode plein te Eine

    Ohiobrug inhuldiging

  • 2010 : Eindelijks is het zover, de brugleuning is hersteld.
  • 2010 : 4 november, Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Geert Bourgeois heeft de voorlopige bescherming van het Park Liedts en de bizonbeelden en gedenkplaten van de Ohiobrug in Oudenaarde ondertekend. (bron) 

Enkele data :